FAQ

Hoe schrijf ik me in bij Werkplan?


Bij Werkplan staat het menselijk contact voorop. We vinden het dan ook hartstikke leuk als je ons filiaal binnenstapt. Heb je thuis een geschikte vacature op de website gezien, dan zijn er meerdere manieren om je snel bij ons in te schrijven. Zo kun je op de website solliciteren op een specifieke functie. Je vindt de vacatures onder het kopje ‘Vacatures’. Ook kun je op de website op ‘Open sollicitatie’ drukken en een open sollicitatie opsturen.
 

Ik heb mij ingeschreven via de website, wat nu?


Je sollicitatie komt terecht bij een van onze collega’s. Deze collega zal kijken of je een match vormt met de vacature waarop je solliciteert, of zal kijken of er een vacature is die bij je past wanneer je een open sollicitatie doet. Er wordt vervolgens contact met je opgenomen om een kennismakingsgesprek in te plannen.
 

Waarom zou ik mij inschrijven bij een uitzendbureau?


Als je werk zoekt, heeft het zeker zin om je in te schrijven bij een uitzendbureau. Zo heeft Werkplan altijd openstaande vacatures (waar we je twee wekelijks over informeren in een nieuwsbrief) en een groot netwerk van verschillende werkgevers waar we je - proactief - kunnen voorstellen. Ook hebben we inmiddels heel wat kennis over de kansen op de arbeidsmarkt opgedaan en kunnen we je adviseren en op weg helpen. Kortom: wij steken graag onze nek voor je uit – en dit kost je helemaal niets.
 

Krijg ik als uitzendkracht minder betaald dan mijn collega’s?


Nee! Dit wordt inderdaad vaak gedacht, maar is absoluut niet waar. Als uitzendkracht krijg je namelijk gewoon hetzelfde betaald als je collega’s in dezelfde functie – sterker nog dit moet. In de cao van de NBBU staat dit onder de inlenersbeloning vermeld. Er zijn een aantal aspecten waar de uitzendkracht, net als een vaste kracht, recht op heeft (zoals dus het uurloon, maar ook reiskosten en ATV).
 

Welk cao moet ik aanhouden?


Als uitzendkracht heb je, veelal, te maken met twee cao’s. Die van het uitzendbureau (Werkplan is aangesloten bij de NBBU) en die van de werkgever waar je aan de slag gaat. In eerste instantie geldt de cao van de NBBU. Er zijn echter zaken, zoals genoemd in de inlenersbeloning, die uit de cao van de werkgever gehaald moeten worden (zoals de loontabel, de regels omtrent ATV en de reiskosten). Let op! Er zijn ook werkgevers die niet onder een bepaalde cao vallen. Je hebt dan alleen met de cao van de NBBU te maken.
 

Wanneer krijg ik mijn salaris uitbetaald?


Wij betalen de salarissen per week of per vier weken uit. In veel gevallen kun je zelf kiezen welke verloning jouw voorkeur geniet. Kies je voor een wekelijkse verloning, dan kun je elke woensdagmiddag (uiterlijk donderdagochtend – omdat de bank soms tijd nodig heeft om de transactie te verwerken) het salaris op je rekening verwachten. Ga je voor een vierwekelijkse verloning, dan vind je alle data van uitbetaling hier.
 

Ik wil in mijn vakantie betaald krijgen vanuit mijn opgespaarde vakantie uren (reserveringen), hoe geef ik dat aan?


Onderaan je loonstrookje zie je hoe veel vakantie reserveringen je opbouwt. Wanneer je deze wilt inzetten, omdat je vakantie opneemt of een dagje vrij wil nemen, stuur je een mailtje naar uren@werkplan.nl. Geef in dit mailtje duidelijk aan wanneer je de vakantieuren wilt inzetten en hoeveel.
 

Heb ik recht op doorbetaling van feestdagen?


Op een nationaal erkende feestdag heb je recht op doorbetaling als je op die dag normaal gesproken ook werkt. Hoe veel je uitbetaald krijgt, ligt eraan hoe lang je al voor Werkplan werkt en hoeveel uur. Meer informatie lees je hier.
 

Ik ben gestopt bij Werkplan, wat gebeurt er met de opgebouwde reserveringen?


Ben je gestopt bij Werkplan, omdat je bent overgenomen door de werkgever, omdat je een andere baan hebt gevonden of omdat je huidige werk stopt, dan betaalt het systeem automatisch na 6 weken alle opgebouwde reserveringen uit. Wil je de reserveringen eerder ontvangen? Neem dan contact met ons op.


Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Als je ziek wordt op een werkdag is dat natuurlijk heel vervelend. Je dient je dan zo snel mogelijk bij ons ziek te melden, in ieder geval vóór 9 uur ’s ochtends. Je meldt je ziek door te bellen naar 0522 274 014 (Meppel) of 038 422 22 17 (Zwolle). Ook neem je zelf contact op met je werkgever om door te geven dat je die dag niet komt werken.

Ben je te laat met ziekmelden? Dan gaat de ziekmelding pas een dag later in (dit heeft gevolgen voor een eventuele wachtdag). Wanneer je avond- of nachtdiensten draait, maken wij uiteraard een uitzondering. Daarnaast goed om te weten: elke ziekmelding sturen wij door naar de Verzuimeconoom. De Verzuimeconoom regelt alles omtrent de ziekmelding (dus ook het ziektegeld).
 

Wat moet ik doen als ik weer beter ben?


Als je weer beter bent, moet je dit eveneens doorgeven aan Werkplan. Wederom telefonisch. Zodra je je weer beter meldt, halen wij je ziekmelding uit het systeem en kun je weer aan de slag.
 

Wat is Mijn Werkplan?


Werkplan heeft een online systeem: Mijn Werkplan. In dit online systeem kun je urenbriefjes invoeren (alleen als jij dat zelf moet doen – er zijn ook werkgevers die de uren zelf aanleveren), loonstroken inzien en jaaropgaves terugvinden. Alle uitleg over Mijn Werkplan vind je hier.
 

Hoe log ik in op Mijn Werkplan?


Wanneer je je eerste contract ontvangt, krijg je inloggegevens via de mail. Met deze gegevens kun je inloggen via onze site, of op onze app (IOS en Android zoek op: Werkplan). Tip: verander meteen je wachtwoord. Heb je geen inloggegevens ontvangen of lukt het inloggen niet? Neem dan contact op.
 

Ik heb alle veel gestelde vragen gelezen, maar ik kom er toch nog niet helemaal uit?


Je kunt op werkdagen tussen 8:30 en 17:30 altijd contact met ons opnemen en je vragen stellen. Kom langs op één van de filialen of bel naar 0522 274 014 (Meppel) of 038 422 22 17 (Zwolle).

Ik heb nog een vraag!